letsgovietnam.reismee.nl

Dag 1: De stad verkennen

Gister hebben we een aantal van de highlights van Saigon bekeken.

De eerste missie van de dag: op zoek naar een échte Bahn Mi. Uiteraard niet zonder voorbereiding, Brent weet precies welke we gaan eten. Bahn Mi Huyn Hoa, een van de bekendste van Ho Chi Minh. Rond 11 uur staan we in de rij voor een broodje. Voor 2,60 krijgen we een broodje wat er van buitenaf niet zo bijzonder uitziet. Los erbij krijgen we een plastic handschoentje, een zakje met verse kruiden en een zakje met ingelegde wortel en daikon (een soort radijs). Aan een tafeltje beleggen we de broodjes. Na de eerste happen begrijpen we waarom deze Bahn Mi zo bijzonder is. Het broodje is belegd met 4 of 5 verschillende soorten vlees in dikke plakken. Daar bovenop ligt de 'pork floss', langzaam gegaard varkensvlees wat zo fijn is gemaakt dat het lijkt op gebakken uitjes. Achteraf zien we dat het broodje niet wordt gesmeerd met boter of mayonaise maar met een flinke laag varkensvet. Een beetje te heftig als ontbijt... Hij smaakt fantastisch, maar we zijn het er allebei over eens dat we deze niet nog een keer hoeven te eten.

Na het heftige ontbijt drinken we een Vietnamese koffie, extreem sterk maar wel lekker. Vietnam heeft blijkbaar een hele grote koffiecultuur.

We wandelen door naar Toa Dan Park, een groot park met veel schaduw en dus lekker koel. Het barst van de locals die hardlopen, Tai Chi doen, sporten of spelletjes doen. Wij gaan in de schaduw nog even uitbuiken.

Na de wandeling door het mooie park gaan we naar de bekendste markt van HCM: Ben Tanh Market. Een overdekt doolhof van kraampjes met een eindeloze hoeveelheid kleding, voedselwaren, koffie, elektronica, sieraden en souvenirs.Vooral de voedselwaren zijn fascinerend om naar te kijken.Een seconde te lang kijken en je wordt belaagd door verkopers. De foto's geven een goed beeld van de markt.

We boeken een GRAB (aziatische Uber) om ons naar de Jade Emperor Pagoda te brengen. Hier hadden we wat meer van verwacht en na 10 minuten staan we weer buiten. We wandelen terug naar het hostel en gaan onderweg door twee parken om te ontsnappen aan de hitte en drukte van de stad. Na wat zoeken vinden we onderweg een restaurantje wat voldoet aan onze criteria: hygiënische keuken, schone tafels en veel locals. We bestellen Bun Cha en vragen de serveerster om voor te doen hoe we het moeten eten. Het is een vettige kippenboullion met rijstnoedels en meerdere soorten geroosterd varkensvlees. Super lekker!

Na een paar uurtjes afkoelen in het hostel gaan we er weer opuit. Na de late lunch hebben we zin in een licht avondeten. De perfecte bestemming: Ho Thi Ky street. Volgens locals en het internet dé plek voor streetfood en op zaterdagavond extreem druk. Het is een smal straatje van ongeveer 200 meter lang. Aan beide kanten staan de streetfood kraampjes tegen elkaar aan. Voor de zekerheid bestellen we alleen dingen die net van de barbecue of uit de frituur komen. Onder andere varkensspiesjes met kaas, gefrituurde inktvis, gefrituurde zoete aardappelballetjes en Takoyaki (Japanse octopusballetjes). Waar we ons (nog) niet aan durven te wagen zijn slakken, een favoriet van de locals (en het onderwerp van Streetfood Asia: Ho Chi Minh). Er is zoveel te eten en we hebben niet zoveel honger. Kortom, we moeten nog een keer terug.

In HCM is de weg oversteken een hele ervaring. Zebrapaden en stoplichten zijn er wel, maar daar wordt niet op gelet. Overal vliegen auto's, bussen, vrachtwagens, fietsen en vooral scooters om je oren. Oversteken kan op elk moment, het is een kwestie van durven. Je stapt de weg op, houdt je hand omhoog en loopt langzaam vooruit. Al het verkeer zal je ontwijken, stoppen doen zeniet.

Met 25k stappen in de benen crashen we in het hostel.

Gonny

Mooi verhaal! Vooral smakelijk! De vegaburger nog niet bedacht in HCM? Ligt een mooie taak voor jullie. ??? Slaap lekker!

Els

Oooh jaaa , dat oversteken in een Aziatische stad, doodeng. Jullie gebruiken iig de juiste tactiek ?

Lele

Mooie dag!

Paul

We verwachten wel zo’n broodje Brent, jij weet nu hoe het moet?. leuk verhaal van jullie.

Tamara

Bahn Mi ??