letsgovietnam.reismee.nl

Goodbye Vietnam!

We zijn weer geland!

Dat was het dan, onze reis door Vietnam zit er op. We kijken terug op een hele mooie vakantie en het voelt nog maar kort geleden dat we aankwamen in Ho Chi Minh.

We kwamen aan in Ho Chi Minh en het Azië-gevoel begint meteen. Lekkere geuren van het eten worden afgewisseld met de geur van afval en andere rotzooi. Er zijn zoveel mensen en het is super chaotisch. Eten op een klein plastic krukje aan een gammel tafeltje is precies waar we naar uitkeken en meteen op de eerste avond is dat gelukt. Die eerste hap Pho is een van de hoogtepunten van de vakantie. Daar hebben we drie jaar op gewacht.

Ons korte uitstapje naar Chiang Mai was heel bijzonder en hadden we niet willen missen. Onze reis naar Thailand van 5 jaar geleden was ons eerste avontuur samen en was onvergetelijk. We hebben onze voetsporen gevolgd en de herrineringen van 5 jaar geleden opnieuw beleefd. Het eten en de mensen van Thailand zijn fantastisch.

De volgende bestemming was Centraal Vietnam. We begonnen in Da Nang, een grote kustplaats met weinig sfeer. Toch hebben we een aantal leuke dingen gezien en was het een goede uitvalsbasis voor de tocht naar Hué. Met z'n tweeën op de scooter over de Hai Van Pass, absoluut een hoogtepunt van de vakantie. Hué zelf was niet heel bijzonder.

De volgende bestemming keken we al de hele vakantie naar uit. Hoi An! De eerste wandeling van het hostel naar Old Town was een van de hoogtepunten van de vakantie. In de blog van die dag is denk ik wel duidelijk hoe erg we verlangden naar een leuke plek in Vietnam. Hoi An was om heel veel redenen onze favoriete plek:

- Leukste hostel
- Aardigste mensen
- Leukste stadje
- Leukste winkels
- Leukste bars en avondleven
- Mooiste strand
- Beste eten

Kortom, we zijn erg enthousiast over Hoi An en we zijn zeker niet de enigen. We zijn blij dat we daar 10 dagen zijn gebleven.

Na Hoi An gingen we naar Da Lat. Totaal anders dan de andere plekken waar we daarvoor waren. Het klimaat is anders, de natuur is anders en de stad en de mensen zijn daardoor ook anders. De watervallen en de hike naar Lang Biang Peak waren zeker hoogtepunten van de vakantie, echt mooie natuur. Da Lat is naast Hoi An onze favoriete stad.

Het uitstapje naar Mui Ne was leuk, ondanks dat het een beetje werd beïnvloed door voedselvergiftiging. De zandduinen en de Fairy stream waren erg mooi. Achteraf was onze keuze om van Da Lat -> Mui Ne -> Da Lat te reizen een beetje onhandig. Vanaf Mui Ne ben je ook in 4 uur in Ho Chi Minh.

Cat Tien National Park was een tegenvaller, dat was ook wel duidelijk van de blog. Er zijn echt wel mooie dingen te zien in het park maar voor ons waren er een paar grote nadelen. Alles is duur en zonder tour kom je bijna nergens, de informatie in het park is erg beperkt. En natuurlijk het eten, in Cat Tien hebben we echt slecht gegeten, daar worden wij niet blij van.

De laatste dagen Ho Chi Minh waren leuk. De stad is groot en heeft eindeloos veel goede restaurantjes, streetfood en leuke cafés. We hebben rustig aan gedaan en genoten van het feit dat we in Vietnam waren.

Gedurende de vakantie hebben we regelmatig ons budget bijgehouden. Dat was ongeveer €2000 per persoon (excl. de lange vlucht). We zijn er netjes binnen gebleven en hebben zelfs de laatste dagen wat luxer kunnen overnachten en eten. Om binnen budget te blijven hebben we wel goede keuzes moeten maken. We hebben overnacht in hostels die tussen €8 en €15 per nacht kostten. Onze kamers waren vaak heel basic met niet meer dan airco, douche en een hard bed. Op veel plekken kwam er weinig warm water uit de kraan en was het gehorig. Onze eisen zijn gelukkig niet zo hoog en een beetje primitief leven hoort bij backpacken in Azië. Ook elke maaltijd hebben we gekozen voor goedkope opties, een kom noedels of Bahn Mi kost op straat €1-2 en bij een restaurant het dubbele of driedubbele. Gelukkig is de beste versie vaak ook op straat te vinden, mits je weet waar je moet zoeken. Bier is gelukkig heel goedkoop in Vietnam dus de regelmatige "in de avond drinken we nog een biertje" paste in het budget. De tours die we hebben gedaan kostten gemiddeld €15-20 p.p. en vonden we erg goedkoop. Dingen die we te duur vonden hebben we overgeslagen en alle avonturen op de scooter hebben ons een hoop geld bespaard.

De Vietnamese mensen hebben we gemengde gevoelens over. Overal lezen en horen we dat de Vietnamese mensen zo vriendelijk en behulpzaam zijn. Wij hebben dit ook echt wel ervaren, maar het koste meer moeite dan verwacht. Dat gevoel is nog meer versterkt door ons uitstapje naar Thailand, waar we door iedereen werden verwelkomd met een grote glimlach en een volmondige "Sawadee Ká!" of "Hello!". Het is ook geen toeval dat we in de steden die we het minst leuk vonden ook het moeilijkste contact hadden met de locals. We hebben ook andere toeristen gesproken die dezelfde ervaringen hebben gehad. Het ligt dus niet aan ons. Het grootste probleem was toch wel de taalbarrière. In Vietnam spreekt bijna niemand Engels, en als ze het spreken dan is het heel beperkt. Dat maakt communiceren erg lastig, zelfs met handen, voeten of google translate lukte het soms niet om onszelf duidelijk te maken. Gelukkig was er online genoeg te vinden over de activiteiten die we wilden doen of goede restaurants om te eten.

De delen die we van Vietnam hebben gezien waren erg mooi. De natuur was het mooiste in Da Lat, met de watervallen, bergen en dennenbossen. Wat we horen van vrijwel iedereen die we hebben gesproken is dat de schoonheid van Vietnam pas echt te zien is in het Noorden. Onze mening van Vietnam is dus zeker niet definitief. We hebben bewust Noord-Vietnam bewaard voor een toekomstige vakantie, wellicht in combinatie met Laos en Cambodja.

En last but not least: een ode aan de Vietnamese keuken! 5 weken ondergedompeld in de Vietnamese keuken heeft gezorgd voor nieuwe waardering en begrip van het eten. Brent is zwaar geïnspireerd om Vietnamees te koken en Roos kan niet wachten om het te eten. Een geluksmomentje is Roos die vraagt "kan jij thuis ook Bun Bo Hue maken?", waarop ik zeg "natuurlijk, beter zelfs!". Daar kijken we nu al naar uit. De Vietnamese keuken draait om één ding en dat is rijst. Elke maaltijd, drie keer per dag, rijst. Gestoomde rijst, sticky rice of rijst verwerkt tot noedels of rijstpapier. Verder draait het om verse ingrediënten, kruiden, groenten en fruit. Wat ons enigsinds heeft verbaasd is dat de smaken heel mild zijn. Bij de Thaise keuken krijg je bij elke hap een opdonder van chilli, citroengras, galangal en kaffirlimoen. De smaken pittig, hartig, zuur en zoet, allemaal op maximaal volume.Dat neemt niet weg dat we de Thaise keuken geweldig vinden, we hadden alleen niet verwacht dat ze zo zouden verschillen.De Vietnamese keuken is veel meer in balans. Pho is een goed voorbeeld, de bouillon is niet heel vettig maar heeft toch een volle smaak. Hij is zoet, zuur en een beetje pittig, maar niet teveel. Samen met de kruiden en de noedels is het een complex en gebalanceerd geheel.

Voordat we naar Vietnam gingen kenden we natuurlijk Pho, Bahn Mi, verse spring rolls en loempia's al. Deze lijst is na onze vakantie uitgebreid met een aantal geweldige gerechten waaronder Cao Lau, Mi Quang, Bun Bo Hue, Banh Xeo, Banh Can en Bun Thit Nuong. Een uitgebreide beschrijving van elk gerecht hebben we al gegeven in de blog.

Het vinden van goed eten ging niet vanzelf. De meeste gerechten hebben we uitgebreid onderzoek naar gedaan en gezocht naar de best beoordeelde restaurants om dat specifieke gerecht te eten. Onze zoekgeschiedenis staat vol met "foodie guide to ...." en er is gelukkig heel veel te vinden over de beste plekjes om te eten in Vietnam. Dat geldt overigens niet voor Mui Ne en Cat Tien. Onze ervaring is dat onvoorbereid op pad gaan en een willekeurig restaurantje uitkiezen alleen maar kan tegenvallen. Ook onverwacht waren de tegenvallende restaurants die hoog op Tripadvisor staan. Onze ervaring is dat deze restaurants 'goed genoeg' zijn in heel veel verschillende dingen en daarom populair zijn onder toeristen. Ben je echter op zoek naar de perfecte Mi Quang of Bahn Mi, dan moet je naar een restaurant wat daar om bekend staat. Een restaurant dat Vietnamees eten, pasta, pizza, hamburgers én 'fresh seafood' op het menu heeft blijven we ver vandaan.

We kijken terug op een geweldige vakantie. 5 weken van huis geeft weer een ander perspectief op de wereld en op het normale leven. We hebben zoveel inspiratie opgedaan en we hebben ontzettend veel zin om weer thuis te zijn. Lilo is de afgelopen weken op vakantie geweest op Texel en heeft daar het strand onveilig gemaakt. We hopen dat ze ons nog herkent en hebben zin om weer lekker te wandelen. Hopelijk nemen we wat van het lekkere weer mee terug naar Nederland.

Deze blog bijhouden was een verrijking van onze vakantie. We hebben bedacht dat we een fotoboek gaan maken met de teksten van het blog om onze reis en de verhalen te vereeuwigen. We vonden het geweldig dat zoveel mensen onze reis hebben gevolgd en bedankt voor de leuke reacties. Wat voor ons al 5 weken lang een mysterie is, is wie de blog allemaal leest. 18 mensen krijgen een herrineringsmail en elk verhaal is gemiddeld 30 keer bekeken.

We zouden het leuk vinden als iedereen die onze reis heeft gevolgd een korte reactie wil achterlaten.

Dat was het, tot snel allemaal!