letsgovietnam.reismee.nl

Dag 3: Food tour

We ontbijten vandaag licht bij een leuk restaurantje met goede reviews. We bestellen een pomelo salade en wat finger-food. De pomelo salade bestaat uit stukjes pomelo, gegrild varkensvlees, veel kruiden en een pittige dressing. Dit gaat Brent thuis zeker namaken! Het fingerfood is onder andere verse en gefrituurde loempia's, rijstnoedels met varkensvlees en rundvleesrolletjes.

We zijn inmiddelshookedaan vietnamese ijskoffie. Een hele sterke koffie met ijsblokjes en suiker of gecondenseerde melk.

Op Ben Tanh Market (zie dag 1) koopt Brent heel goedkoop een paar shirtjes en een korte broek. Daarna ontmoeten we onze gidsen voor de food tour. We stappen allebei achterop een scooter en vetrekken naar het eerste plekje. Achterop een scooter door het verkeer van Ho Chi Minh is een verrassend leuke ervaring. We stoppen bij een plekje waar we een lesjes krijgen over de topografie van Vietnam onder het genot van een noedelsoep uit centraal Vietnam. De bouillon is kruidiger en heeft veel meer smaak dan Pho. Hier komen we zeker nog eens voor terug. Na de lunch is het tijd voor een toetje. Banaan ingepakt in plakkerige rijst en daarna ingepakt in bananenblad. Deze gaat op de barbecue tot de rijst krokant is en de smaak van het bananenblad in de rijst is getrokken. Hij wordt geserveerd in een saus van kokosmelk. We rijden door naar een ander district, waar de oudste appartementen van HCM staan. Blijkbaar gebouwd door Amerikaanse soldaten en na de oorlog overgenomen door burgers. We drinken hier een populair drankje gemaakt van suikerriet en kumquat sap. Daarna rijden we door naar Ho Thi Ky street, waar we op dag 1 ook hebben gegeten. Gelukkig eten we alleen dingen die we nog niet geproefd hebben.

Onder andere:
- Gefrituurd pannenkoeken beslag met daarin ei, garnaal of varkensvlees. Deze rol je in een blad sla en beleg je met extra groenten en kruiden. Daarna doop je hem in de vissaus.
- Kokos-ijs met avocado, raar maar lekker.
- Verse loempia's ofwel 'spring-rolls'.
- Een Vietnamese 'pizza', gegrild rijstpapier met daarop ei, lente ui, mais en vlees.
- Rundvleesrolletjes en rundergehakt op een spiesje van citroengras van de barbecue.

Onze gidsen zijn super aardig en spreken goed Engels, een prettige afwisseling, aangezien in Vietnam nauwelijks Engels wordt gesproken. Bij elke stop vertellen ze uitgebreid over het eten en de cultuur van Vietnam. De gids doet zijn uiterste best om voor Brent slakken te vinden. Helaas zijn die kraampjes alleen savonds open, Roos heeft geluk gehad, hehe. Als laatste rijden we naar een Bahn Mi kraampje. Dit is tot nu toe onze favoriet. We zitten inmiddels aardig vol dus de tweede nemen we mee naar het hostel.

Savonds doen we rustig aan in het hostel en pakken we onze tassen weer in. Klaar voor de volgende plek.

Tamara

Ik kom wel eten ✌?

Gonny

Dus als ik het goed begrijp zijn jullie bezig een een eigen restaurant te beginnen hier in de buurt. Moet lukken in een maand,...die voorbereiding dan....Ik wacht in spanning. Xxx