letsgovietnam.reismee.nl

Dag 4 en 5: Chiang Mai

Onze eerste paar dagen in Ho Chi Minh zitten erop. Ons doel was om zoveel mogelijk street food te eten en dat is gelukt. We zijn wel klaar met de drukte en chaos van de grote stad.

Het is nu tijd voor onze 'visa run'. In Vietnam is het sinds covid niet meer mogelijk om een visum te krijgen voor meer dan 30 dagen. De oplossing, we moeten even kort het land uit en een tweede visum aanvragen. Zodra we Vietnam weer ingaan gaat het nieuwe visum in en kunnen we verder reizen.

Wij hebben besloten om het een leuk onderdeel van de vakantie te maken en we vliegen daarom naar Chiang Mai in Noord Thailand. 5 jaar geleden waren wij hier ook tijdens onze rondreis door Thailand. We hadden hier elke dag helemaal volgepland en hadden achteraf allebei het gevoel dat we langer wilden blijven of nog een keer terug wilden komen. Dit is onze kans!

Na een snel ontbijtje (Pho) pakken we een GRAB naar het vliegveld, we waren 2,5 uur van tevoren op het vliegveld en daar waren we heel blij mee. We konden na lang wachten voor de duane meteen boarden.

Chiang Mai voelt heel vertrouwd. We hebben zoveel goede herinneringen aan Chiang Mai. De hoogtepunten van vorige keer waren een kookworkshop en een bezoek aan een olifanten sanctuary op de verjaardag van Roos.

Na inchecken in ons volgende hostel wandelen we door Chiang Mai en genieten we van de relaxte sfeer en omgeving. We eten een Thaise klassieker: Khao Soi Gai. De smaken van de Thaise keuken zijn compleet anders dan die van Vietnam. Veel citroengras, galangal en kaffirblad. Fantastisch.

Savonds wandelen we naar een restaurant net buiten het oude centrum van Chiang Mai.Brent had al goede dingen gelezen en blijkbaar heeft het restaurant zelfs een Bib Gourmand. Roos bestelt een klassieke Thaise rode curry en Brent bestelt 'Gaeng Hang Lay'. Een northern-style curry met langzaam gegaard varkensbuik, gember en Indiase kruiden. Eén van de 'must-eats' als je in Chiang Mai bent. Drinken, twee geweldige curry's en rijst, kost ons in totaal 10 euro.

Wat ons opvalt is dat de mensen hier veel vriendelijker en behulpzamer zijn. Er wordt veel gelachen en het is veel makkelijker om contact te maken. We hopen dat de kleinere plekken in Vietnam dat ook meer hebben.

De volgende dag ontbijten we voor 1,50 (pp) met fried rice en Tom Ka soep. Daarna huren we een scooter voor de komende dagen. Dat is in Chiang Mai verreweg de beste manier om rond te komen. Hebben wij geluk dat Brent het leuk vindt om te rijden en Roos het liefst de hele dag als een aapje achterop zit.

Met ons scootertje rijden we naar de Siri-wattana markt, een van de beste en grootste van Chiang Mai. Er is zoveel te zien en te proeven dat we hier ruim anderhalf uur rondlopen. We eten onder andere loempia's, curry-rijstballetjes, jackfruit (onze nieuwe favoriet), banaan in sticky rice, rozenappel (google maar), en Sai Oua (een Thaise worst met citroengras). Brent probeert Roos te overtuigen om een gefrituurde sprinkhaan of meelworm te proberen, dat lukt helaas niet. (Ja duh, vet vies). Voor onderweg kopen we een selectie van het beste en mooiste fruit wat we ooit hebben gezien.

Zonder tijdsbesef stappen we weer op de scooter richting de Bua Thong watervallen. Rond 4 uur komen we daar aan en komen we erachter dat ze om 5 uur dichtgaan. Dat is pech. De Bua Thong watervallen worden ook wel de sticky falls genoemd omdat de stenen onder de waterval heel veel grip hebben. De grip komt door de afzetting van mineralen die in het water zitten. De grip maakt het mogelijk om de hele waterval op- en af te klimmen. Het voelt alsof je op korrel 400 schuurpapier loopt. Tijdens golden-hour klimmen we nog snel de eerste twee watervallen en kunnen we goede fotos maken. Daarna rijden we weer terug naar Chiang Mai en koelen we af in het hostel.

Deze avond gaan we naar een restaurant iets verder buiten de stad. We eten een hele pittige salade van jonge Jackfruit, een intens kruidige beef stir-fry en Nam Prik (een pittige chillisaus die als dip wordt gebruikt voor gestoomde groenten). Alles smaakt geweldig.

Met de scooter rijden we nog even naar het zuiden van Old-town Chiang Mai. Hier is elke avond een streetfood markt. We komen alleen voor ons dessert: Mango Sticky Rice. Voor wie het niet kent, een klassiek Thais dessert van kleverige rijst met daarbij rijpe mango en een kokossausje. A match made in heaven.

Savonds boeken we onze vlucht naar de volgende bestemming in Vietnam: Da Nang. We vliegen op zaterdagochtend dus we hebben nog 2 volle dagen in Chiang Mai. Daar gaan we goed gebruik van maken. Eigenlijk was vandaag de planning om rustig aan te doen, maar dat is niet gelukt. We vinden het veel te leuk om op pad te gaan en dingen ondernemen. Rustig aan doen komt later wel.

Liefs,
Roos en Brent

Annie

Zooo jongens echt gaaf wat jullie allemaal zien en voornamelijk proeven! Kan niet wachten op de nieuwe gerechten van Brent (met hulp van Roos natuurlijk) als jullie weer terug zijn. Lekker genieten daar, ik geniet met jullie mee terwijl ik in de ub m'n scriptie aan het schrijven ben xx

Margriet

Wat gaaf jongens, ik voel hier helemaal hoe jullie genieten! Ennu... tuurlijk kennen Mango Sticky Rice, haha!??

Els

Als ik jullie stukjes lees krijg ik de glimlach niet van mijn gezicht. ?????

Gonny

Wat een leuk verslag weer. Wat zullen jullie genieten! En wat leuk om het zo uitvoerig op te schrijven. Heb je nog jaren plezier van.

Gonny

Xxxx. Die vergat ik nog....

oma

ik heb genoten van jullie verhalen. Ik wens jullie nog heel veel plezier! Liefs, oma

Tamara

Heeeeerlijk! Geniet er van!!! & Mango sticky riceeeee ???