letsgovietnam.reismee.nl

Dag 6 en 7: Doi Suthep en Chiang Mai

Vandaag zoeken we een sportschool op in Chiang Mai. Ondanks dat we veel doen hebben we allebei behoefte om te sporten. We rijden naar een grote sportschool waar we voor €1,50 kunnen sporten. Hier breken we de tent volledig af.

Na het sporten ontbijten we met één van de beste Khao Soi van de stad. Khao Soi Khun Yai is elke dag van 10:00-14:00 open en draait de hele tijd op volle toeren. Dat hebben ze goed voor elkaar. De Khao Soi is fantastisch, de soep bestaat uit kippenbouillon met curry paste, kokosmelk, chillipepers en pinda's. Er zitten twee soorten noedels in. Zachte eiernoedels en krokante gefrituurde eiernoedels bovenop. Je zou het misschien niet verwachten maar ontbijten met pittige noedelsoep is perfect met dit hete weer.

We maken ons in het hostel klaar voor onze trip down memory lane. Een van de belangrijkste tempels en toeristische trekpleister van Chiang Mai is 'Wat Phrathat Doi Suthep'. Een mooie tempel bovenaan een lange trap. 5 jaar geleden zijn we hier ook geweest. De rit erheen is een mooie slingerweg door de bergen en heel leuk om te rijden. De wegen zijn goed en scooters hebben een smal baantje aan de linkerkant van de weg. We pruttelen in ongeveer een half uurtje de berg op, zonder last van ander verkeer. Net buiten Chiang Mai worden we gestopt door de politie, vorige keer kregen we een fikse boete en dachten we dat we opgelicht waren. Brent heeft deze keer echter wél een motorrijbewijs, dus mogen we gelukkig doorrijden.

Bij Doi Suthep herkennen we het meteen. Het is zo leuk om ergens terug te komen na een lange tijd. We klimmen de trap op en wandelen door de tempel. Onderaan de trap kopen we een paar souvenirs en eten we Pad Thai. Brent gaat vaak even in de keuken kijken als er wordt gekookt. Aan het begin kijken ze vaak een beetje onzeker maar bijna altijd vinden ze het heel leuk. Ook maken we drie foto's na die we 5 jaar geleden ook hebben gemaakt. Leuk om te zien hoe we allebei zijn veranderd.

We rijden hierna nog door naar Doi Pui, een dorpje een paar kilometer verder. De weg wordt nog steiler, smaller en leuker. Doi Pui zelf valt wat tegen. Er is een bloementuin, veel souvenirwinkels en een watervalletje. Wel heel bijzonder is een groot bos met bamboe, wel 50 meter hoog!

We rijden in een uurtje terug naar Chiang Mai. De hele weg is bergafwaarts en gas geven is niet nodig. De hele weg zijn beide remmen ingeknepen om veilig naar beneden te komen. Heel leuk om te doen, maar zwaar voor je handen en rug.

We koelen weer even af in het hostel en gaan daarna naar de Chiang Mai Night Bazaar. Een verzameling van honderden winkeltjes en kraampjes waar echt alles wordt verkocht. We eten bij een foodcourt wat ons erg doet denken aan TREK festival in Nederland. Gezellig sfeertje, goed eten, veel jongeren en live muziek. Ze zongen erg vals maar ze deden wel hun best. Savonds drinken we nog wat bij een rooftop bar.

De volgende dag gaan we weer sporten en ontbijten met Khao Soi. Tot onze verbazing staat de sportschool er weer en kunnen we de tent wederom helemaal afbreken.

Vandaag willen we Chiang Mai een beetje verkennen op de scooter. We rijden door old-town, rondom de stad en gaan onderweg naar drie verschillende markten. De eerste is in Chinatown, daar hangt altijd een typisch sfeertje en zijn we na 1 rondje wel klaar. Daarna een versmarkt waar veel mooie producten verkocht zouden worden. We hebben alleen het idee dat we te laat zijn. Er is maar weinig te zien. Als laatste gaan we naar de siriwattana markt om eten te kopen. Morgen moeten we om 5:30 op het vliegveld zijn dus we gaan op zoek naar dingen die we mee kunnen nemen als ontbijt. Een zak met verse stukken jackfruit, rijstcrackers met watermeloen, stukken pomelo, zoete broodjes met ananasvulling, een bakje met groenten omelet en een bakje met rijst en vlees. We eten nu nog een paar loempia's en drinken een verse mango smoothie.

Het is vandaag erg warm, een gevoelstemperatuur van 39°C. Op de scooter tussen het verkeer is het nog warmer en bijna niet te doen. We besluiten ons terug te trekken in het hostel. We schrijven dit verhaaltje en denken na over de komende dagen/weken in Vietnam. We zijn het er allebei over eens dat we Chiang Mai en thais eten geweldig vinden. We hadden ons nog zeker een paar dagen in Chiang Mai kunnen vermaken maar zijn het ook met elkaar eens dat we zoveel mogelijk tijd in Vietnam willen doorbrengen.

Savonds brengen we de scooter weg en gaan we eten bij hetzelfde restaurant waar we op dag 1 in Chiang Mai hebben gegeten. Morgen rond 10 uur (4 uur snachts bij jullie) landen we in Da Nang, Vietnam.

Gonny

Wederom dank voor je uitvoerige verslag! Heel leuk! Dank je wel!

Mad

Hahhaha lekker de tent af breken!!!!!!!??

Sandra

Leuk dat jullie gingen sporten. Was er airco in de sportschool? Heel leuk om mee te lezen. Fijn dat jullie zo genieten. Jullie missen wel een beetje sneeuw dat hier nu valt...

Annie

GA VOOR GOUD!!