letsgovietnam.reismee.nl

Dag 8: Da Nang, Vietnam

Na een korte en beroerde laatste nacht in Chiang Mai vertrekken we naar het vliegveld. Alles verloopt soepel en rond 10 uur zijn we alweer Da Nang. We zijn te vroeg voor de check-in bij het nieuwe hostel dus we lopen met onze rugzakken door de stad, op zoek naar een leuk tentje om te eten. Roos heeft deze keer een restaurantje uitgezocht. We zijn op zoek naar Ban Xao. Een gefrituurde omelet met groenten.

We vinden het restaurantje en bestellen twee Ban Xao. De serveerster geeft aan dat we er één kunnen delen. Als hij op tafel komt snappen we waarom. Het is een gigantische omelet en daarnaast krijgen we vellen rijstpapier en een mandje met sla en verse kruiden. De bedoeling is blijkbaar om de omelet in stukken te knippen met de schaar die op tafel ligt. Vervolgens maak je een rolletje van rijstpapier met sla, kruiden en de omelet. Alles is precies goed, het rijstpapier is net sterk genoeg om het bij elkaar te houden, de sla en kruiden zorgen voor frisheid en de omelet is super krokant en vettig. De saus waar we het rolletje in dopen is Nuoc Cham, een perfect gebalanceerd mengsel van vissaus, suiker en limoensap (zout, zoet, zuur). Het is heerlijk, en zeker iets wat we thuis gaan namaken.

Na het late ontbijt / vroege lunch gaan we inchecken. De kamer is perfect: 10 euro per nacht, goed bed, goede douche, rustige locatie en airco. Tot nu toe zijn we erg blij we met de hostels die we uitkiezen. Online doen we wat onderzoek naar de beste locatie in de stad, zoeken wat reviews op en kiezen we iets wat niet te duur is.

Het in- en uitpakken van onze backpacks zijn we inmiddels wel handig in geworden. Met een kwartiertje is alles uitgepakt en is de kamer netjes. Tijd voor strand!

Da Nang staat bekend om het strand, een van de mooiste van Vietnam (zelfs van de wereld). Da Nang is ook een stuk noordelijker dan Ho Chi Minh en de gemiddelde temperatuur is zo'n 25 graden. De rest van de middag wandelen we het strand op en af, eten we nog een Banh Mi en hangen we bij een strandtentje. Het stuk wat we tot nu toe van Da Nang hebben gezien is veel groter en moderner dan we hadden gedacht. Langs het strand loopt een brede en nette boulevard en daar tegenover staan allemaal hoge en moderne appartementen en hotels. Als je iets verder van het strand gaat wordt het opeens weer heel klein, met kleine straatjes en rommelige huisjes en winkeltjes.

Als kuststad staat Da Nang bekend om het seafood. Dat gaat er hier nogal heftig aan toe. We lopen langs een groot restaurant met wel 300 stoelen. Naast het restaurant staan enorm veel aquariums opgesteld. Elk aquarium zit bomvol met 'levende' dieren. Gigantische krabben, kreeften, groupers, inktvissen, platvissen, parrotfish en nog veel meer. Elke bak zit zo vol dat sommige dieren nauwelijks ruimte hebben om te bewegen. Bij elk aquarium staat de kiloprijs. Nadat je een tafeltje hebt gekregen kies je welke vis je wilt hebben en hoe het bereid moet worden. Wij besluiten het seafood hier over te slaan.

Rond 6 uur wandelen we over het strand terug. Het is lekker koel en op de meeste plekken is schaduw. Het lijkt erop dat rond dit tijdstip iedereen massaal naar het strand trekt om af te koelen. Overal zijnlocals en toeristen aan het chillen, sporten, spelen, zwemmen of dansen.

Voor de planning van de komende dagen hebben we weer een scooter nodig. Het verkeer is hier wat rustiger dan in Ho Chi Minh dus we durven het aan. We huren een scooter en regelen dat we de scooter over ongeveer 4 dagenin een andere stad mogen inleveren. We avondeten met My Quang, ofwel Quang Noedels. Het is een noedelsoep met brede rijstnoedels, kip, pinda's en verse kruiden. Het is een van de specialiteiten van deze regio. Het smaakt goed, maar het is niets vergeleken met de Khao Soi uit Chiang Mai.

We crashen rond 8 uur in de kamer, moe van een lange dag.

Gonny

Dank je wel weer voor jullie uitvoerige verslag! Dat je daar geduld voor hebt! Heel lief. Fijne dag weer en geniet maar van het strand!