letsgovietnam.reismee.nl

Dag 9: Da Nang, Marble Mountains

Vandaag ontbijten we voor de verandering met Bahn Mi, we rijden met de scooter naar een restaurantje wat op de route ligt naar de Marble Mountains. Dit is een groep bergen die middenin Da Nang opeens uit de grond steken. Kilometers rondom deze bergen is het vlak. De berg zit vol met grotten en pagoda's en is daarom een populaire touristische trekpleister. We proberen de drukte voor te zijn maar dat is niet helemaal gelukt. We klimmen over marmeren trappen en rotsen en krijgen een mooi uitzicht van de omgeving. De grotten en vooral de natuur die er omheen groeit is erg mooi.

Daarna rijden we door naar Son Tra Peninsula. Een schiereiland net boven Da Nang. De weg ernaartoe is leuk, we rijden de hele boulevard af langs het strand en de weg verandert daarna in een slingerende bergweg. De eerste stop is Linh Ung Pagoda, een grote en mooie pagoda met als hoogtepunt een gigantische buddha van 67 meter hoog die over Da Nang uitkijkt.

Daarna rijden we door, in de hoop nog een 1000 jaar oude boom te bezoeken. Helaas is een paar kilometer verderop de weg afgesloten. Het is niet duidelijk waarom. We rijden terug naar de stad en lunchen net als gister met Ban Xeo, een grote omelet. Er wordt deze keer een hele sterk ruikende maar lekkere saus bij geserveerd. Ongeveer halverwege de maaltijd vindt Roos een gefermenteerd visje, met kop en al, in de saus. Vermoedelijk is de saus gemaakt met ongefilterde vissaus of iets vergelijkbaars. De saus smaakt opeens een beetje anders.

De rest van de middag liggen we op een strandbedje en lezen we onze boeken. We besluiten dat we in Hoi An (over een paar dagen) het tempo wat verlagen en vaker niks gaan doen.

We eten savonds een Pho en pakken daarna onze tassen in. We hebben het in Da Nang wel gezien. Savonds wandelen we nog naar een night market vlakbij de Dragon Bridge. De nachtmarkt is erg leuk en druk. Ruim de helft van de markt bestaat uit streetfood kraampjes. Iets voor 9 gaat iedereen richting de Dragon Bridge. Zowel op- als onder de brug barst het van de mensen. De Dragon Bridge is een hele indrukwekkende brug waarvande staalconstructie is ontworpen als een lange draak. Elke zaterdag en zondagavond om 9 uur spuwt het hoofd van de draak water en vuur. Een show van een kwartiertje waarvoor zelfs de brug wordt afgesloten voor voertuigen. Het is erg mooi om te zien. We drinken nog een biertje en slenteren over de nachtmarkt en terug naar het hostel.

Morgen rijden we naar Hue. Dat doen we over de beroemde Hai Van Pass. Een bergpas met slingerende wegen en fantastische uitzichten. We zijn erg benieuwd, de hele route duurt ongeveer 5-6 uur.

Ps. Tegelijk met elk verhaal plaatsen we ook een paar foto's, vergeet niet die ook te bekijken!

Gonny

Dank je wel voor je verslag en de mooie plaatjes! Op naar de volgende halte! Xxx

Margriet

Wat een mooie foto's en wat een goed idee om even wat minder te doen. Heerlijk!

Judith

Bedankt voor het leuke verhaal. Ik moest lachen om de passage over het gefermenteerde visje.

Pass

Hai