letsgovietnam.reismee.nl

Dag 10 en 11: Huê

Sochtends rijden we eerst langs de scooterverhuurder. We ruilen onze huidige scooter in voor een betere, en we laten de grote backpack van Brent hier achter. We hebben genoeg spullen bij ons voor 2 dagen. Daarna ontbijten we met Bahn Mi en kopen we er twee extra voor onderweg. Het weerbericht is niet al te best, het zou bewolkt zijn en af en toe regenen. We besluiten ons dus niet in te smeren, spoiler alert: we gaan allebei verbranden.

We beginnen onze tocht naar Hue met een stuk van ongeveer een half uur langs de kust van Da Nang. Daarna wordt de weg smaller en begint de klim richting de Hai Van Pass. Het enige verkeer op deze weg zijn scooters, motoren en af en toe een vrachtwagen of bus. Opvallend zijn de Easy Riders, een tourorganisatie die de mogelijkheid geven om achterop een motor met een ervaren motorrijder door het land te rijden. We komen er meerdere tegen. Brent is blij dat hij zelf mag rijden (en Roos ook).

De weg klimt flink en voordat we het weten rijden we letterlijk in de wolken. We trekken onze jassen en poncho's aan en rijden rustig verder. Er is geen uitzicht, het is veel te mistig en regenachtig. Na ongeveer een kwartiertje bergaf in de regen klaart het op en kunnen de jassen weer uit. Blijkbaar hebben we net de Hai Van Pass gereden. We hopen dat het weer over 2 dagen beter is en we dan wel uitzicht hebben. Na de afdaling begint het langste stuk, we rijden over kleine weggetjes door de natuur en over een lang schiereiland aan de kust (Vinh Thanh Peninsula). Dit stuk duurt ruim 3 uur maar is wel leuk. We kijken onze ogen uit en we worden overal aangekeken alsof ze nog nooit een toerist hebben gezien.

Na precies 5 uur rijden komen we aan in Huê. We checken in bij het hostel en gaan er op uit. Na een hele dag zitten hebben we allebei zin om de benen te strekken. We wandelen een flink stuk door de stad in de hoop een sfeervol centrum te vinden. Helaas valt dat tegen. Alle plaatsen die we tot nu toe in Vietnam hebben bezocht hebben niet de sfeer en gezelligheid waar we naar op zoek zijn. Iets wat bijvoorbeeld Chiang Mai wel heeft. We vinden wel de buitenmuur van Imperial City, de belangrijkste bezienswaardigheid van Hue, we lopen alleen buitenom, morgen gaan we naar binnen.

We avondeten met Bun Bo Hue, dé specialiteit van Huê. Dit blijkt dezelfde noedelsoep te zijn die we ook tijdens de foodtour in Ho Chi Minh hebben gegeten. We eten ook spring rolls en een ander gerecht met varkensvlees in rijstpapier. Het restaurant is erg populair en we begrijpen waarom. We drinken nog een biertje bij de DMZ bar, de oudste bar van Huê en erg gezellig (en een biertje kost 80 cent). Vlakbij Huê was tijdens de oorlog een belangrijke DMZ (demilitarized zone). Dit is een plek die je kan bezoeken met een museum en achtergebleven oorlogsvoertuigen etc. Dat trekt ons niet zo, dus die slaan we over.

De volgende dag ontbijten we voor de eerste keer deze vakantie met westers eten. We zitten in een restaurant met alleen maar toeristen en toevallig tussen andere Nederlanders. We eten een English Breakfast en een breakfast hamburger. We krijgen er allebei de kriebels van, morgen ontbijten we gewoon weer op een klein krukje met een noedelsoepje of iets anders Vietnamees.

Na het ontbijt gaan we naar de Imperial City. Tijdens de Nguyen Dynastie (1802-1945) was Huê de keizerlijke hoofdstad van Vietnam en binnen de muren van Imperial City leefde en werkte de keizerlijke famillie. De laatste keizer heeft in 1945 afstand gedaan van de troon. Hierna is de stad verwaarloosd en tijdens de oorlog bijna volledig verwoest. Sinds 1993 is Imperial City UNESCO werelderfgoed en wordt er hard gewerkt aan de restauratie.

Het complex is zo groot dat we er ruim 3 uur rondlopen. Alles wat nog staat of is gerestaureerd is erg mooi. We wisten allebei weinig over de geschiedenis van Vietnam en daar hebben we vandaag veel over geleerd.

Na de Imperial City gaan we lunchen met nog een bekend gerecht uit Centraal Vietnam. Het is een gerecht gemaakt van gekookte baby riviermosselen, rijst, pinda's, krokante varkenszwoerd en nog een paar dingen. We bestellen ook Bun Hen, hetzelfde gerecht maar dan met rijstnoedels in plaats van rijst. We weten inmiddels dat de porties in Vietnam erg klein zijn dus we bestellen er in totaal 4, gelukkig kost een bakje maar €0,60. Het is erg lekker, vooral de versie met noedels.

In de middag rijden we nog naar de Thien Mu Pagoda. Een mooi complex met oude gebouwen en bonsaibomen. In de middag zoeken we een plekje in een parkje aan de Perfume River. We schrijven de blog en kijken naar de zonsondergang.

Savonds kiest Roos een restaurant uit met hele goede reviews op tripadvisor. Ze hebben 12 must-try gerechten uit Hue op de kaart. We kiezen er 6 uit en worden nogal raar aangekeken omdat we maar met zn tweeën zijn. Uiteraard krijgen twee grote Nederlanders het met gemak op. Een uitgebreide beschrijving van het eten zou in dit geval nog een heel A4tje in beslag nemen. Jullie moeten daarom maar geloven dat alles fantastisch was. Brent vindt het de beste maaltijd in Vietnam tot nu toe.

Één dag in Huê was prima, morgen rijden we via dezelfde route terug naar het zuiden, deze keer eindigen we in Hoi An.

Groetjes uit Huê!

Gonny

Groetjes en knuffel terug!

Judith

Kun je mij vertellen hoe ik de foto's kan zien?

Judith

Hebben jullie de hostals vantevoren geboekt?

Mad

Huehuehue

Paul

Ik dacht dat jullie een weekje gingen chillen ? , maar mooi verhaal.

Judith

Jullie lijken wel culinair recensenten

Gonny

Wat een mooie dag weer. En wat dat eten betreft: waar komt jullie restaurantje?Toch wel in Alphen.....? ?