letsgovietnam.reismee.nl

Dag 12: Hue --> Hoi An

Vandaag checken we optijd uit in het hostel in Hue. We ontbijten met rijstnoedels, omelet en spring rolls bij hetzelfde restaurant waar we gister hebben gegeten.

In hetzelfde straatje slaan we weer een paar Bahn Mi's in voor onderweg. We starten met goede moed en zonder bilpijn onze rit naar Hoi An. De route is exact hetzelfde als twee dagen geleden, alleen rijden we nu 30 minuten verder dan Da Nang, om te eindigen in Hoi An.

We worden deze keer op de Hai Van Pass beloond met perfect weer en heldere lucht zo ver we kunnen kijken. De route is op deze manier veel leuker. De natuur is veel levendiger en de slingerende bochten van de Hai Van Pass zijn net zo mooi als op de foto's. We vermaken ons prima, helemaal op de top zijn restaurantjes en souvenirwinkels. Vorige keer reden we hier met onze poncho's aan gewoon langs, zonder door te hebben dat we de top hadden bereikt. Deze keer stoppen we wel, voor een waanzinnig uitzicht aan beide kanten van de berg. Aan de ene kant kijken we naar de grote skyline van Da Nang en aan de andere kant kijken we precies langs het mooie strand van de Vinh Tanh peninsula. We zijn heel blij dat we de route nog een keer hebben meegemaakt met goed weer. Dit is zonder twijfel een van de hoogtepunten van de vakantie.

Het laatste stuk van de rit wordt toch wel zwaar. Uit ervaring weten we inmiddels dat er na 5 uur geen manieren meer zijn om comfortabel op een scooter te zitten.

We rijden Hoi An in en we krijgen er meteen een goed gevoel bij. We rijden langs een klein en schoon riviertje, de bomen zijn mooi en de kraampjes en winkeltjes zijn sfeervol. Op basis van ons vooronderzoek wisten we al dat Hoi An voor veel mensen de favoriete plek is in Vietnam. Wij hebben op basis daarvan besloten om hier minimaal 7 dagen te blijven en als het goed bevalt nog langer. We doen vooraf een beetje onderzoek naar de plekken waar we heen willen, maar we houden er ook van om verrast te worden. We weten dus verder erg weinig weinig over de stad. We zijn erg benieuwd of Hoi An heeft waar we naar op zoek zijn.

Na ons uitgebreide ontvangst door een lieve en super gastvrije gastvrouw van het hostel richten we ons kamertje voor komende week in. Het is een simpele kamer maar wel één van de mooiste. We hebben gekozen voor een hostel iets buiten het centrum en we hebben zelfs een zwembad! We frissen ons op en gaan op pad voor onze eerste kennismaking met Hoi An.

We wandelen ongeveer 20 minuten over een klein straatje direct aan de rivier richting Old Town Hoi An. Het is nu al mooier, leuker en sfeervoller dan we tot nu toe hebben meegemaakt in Vietnam. We kunnen niet wachten om te zien wat de stad nog meer te bieden heeft. Net op de rand van Old Town avondeten we bij een noedelbar. We eten Pho en Bun Bo Hue. Erg lekker, maar voor de verandering zijn we enthousiaster over de omgeving dan over het eten.

Het is duidelijk wanneer we Old Town binnenwandelen. Er mogen geen scooters of auto's in en het duurt een paar minuten voordat we niet meer constant achterom kijken of er scooters aankomen. Heel rustgevend. Het stuk wat we tot nu toe hebben gezien bestaat uit twee drukken wandelstraatjes aan beide kanten van een kleine rivier. Overal barst het van de winkels en restaurants en overal is streetfood te vinden. In de rivier dobberen tientallen kleine roeibootjes. Zodra de zon onder gaat geeft alles licht. Op het water drijven bootjes met lampionnen en boven de straten hangen ook overal lampen en lampionnen. Het heeft niet lang geduurd voordat we leerden dat lampionnen een ding zijn in Hoi An.

Brent koopt 'cooking chopsticks', extra lange en stevige eetstokjes om mee te koken. We scoren ook twee mooie plaatjes van de recepten van Bahn Mi en Pho. We wandelen een tijdje rond door de straatjes van Old Town en zijn het met elkaar eens dat Hoi An tot nu toe voldoet aan al onze verwachtingen!

We eten op straat nog een paar Vietnamese snacks en stranden uiteindelijk bij een leuke bar aan het water. Door pure toeval lukt het ons om de beste plekken te krijgen van Hoi An (denken we). We zitten op comfortabele stoelen op 2 meter van de drukste straat van Old Town. Tijd voor een avondje bier drinken en mensen kijken. We spelen een dobbelspelletje (Clever) en schrijven samen dit verhaaltje. Deze stop in Hoi An is de langste van onze hele vakantie en voelt echt als een mijlpaal. Hier gaan we de komende dagen rustig aandoen en uitrusten van het eerste deel van de vakantie. Vooral lekker eten, bruin worden, boekje lezen en zwemmen in de zee.

Groetjes uit Hoi An!

Thomas

Klinkt weer goed! Lekker om hier een weekje te zijn en even pas op de plaats te maken.
Misschien kun je eens een keer kijken wat voor eten ze hier hebben :-)

Leendert

What a life! Enjoy :) met clever erbij

Els

Wat klinkt dat weer geweldig. Ben erg benieuwd hoe jullie het vinden om daar wat langer te zijn !

Marijke

Wat een prachtige reis maken jullie!
Ik ben aan het genieten van jullie verhalen en foto’s!