letsgovietnam.reismee.nl

Dag 15, 16 en 17: Hoi An

De afgelopen dagen hebben we lekker rustig aan gedaan. Sochtends passen we onze kleding en na een paar aanpassingen is alles de volgende ochtend perfect. Brent heeft een linnen overhemd met korte mouwen en een net overhemd laten maken. Roos heeft een perfect passend broekpak van hele mooie linnen stof.

We hebben voor het eerst overdag door Old Town Hoi An gewandeld op zoek naar wat souvenirs. We chillen op een terrasje met onze boeken en eten lekkere verse spring rolls. Smiddags als het wat is afgekoeld gaan we nog even naar het strand tot we zin krijgen in het avondeten.

De volgende dag ontbijten we met Banh Mi en gaan we even sporten. Daarna hangen we bijna de hele dag op een bedje aan het strand. Heerlijk. Savonds gaan we naar een rooftop bar voor een biertje met een mooi uitzicht over de rivier met lampjes.

Vandaag is het tijd voor wat actiefs. We hebben een kookles geboekt en om 8 uur worden we opgehaald bij het hostel. We slapen bijna door onze wekker heen dus we moeten haasten. Brent springt meteen op de scooter om twee ijskoffie en twee Banh Mi te halen terwijl Roos zich klaarmaakt. Niet zomaar Banh Mi natuurlijk, de beste van Hoi An!

We gaan eerst naar de markt om ingrediënten te kopen. We kopen tofu, kruiden, groenten, ananas, varkensvlees, rundvlees, runderbotten en hoisin saus. De gids vertelt enthousiast wat alles is en wat ze ervoor betaalt (weinig). Grappig hoe uitleg van een gids je beeld van de markt zo snel kan veranderen. Als sinds Ho Chi Minh komen we op markten waar rauw vlees open en bloot bij 30-35°C in de zon ligt. We vonden het ontzettend smerig en hoopte maar dat het vlees wat wij aten niet van deze markten komt. We leren hier dat elke ochtend rond 4 uur uur deze dieren worden geslacht. Het vlees wordt direct naar de markt gebracht en op die dag verkocht. Alles wat overblijft wordt aan het eind van de dag verwerkt tot worsten en vergelijkbare producten. Vlees ligt er dus nóóit langer dan 1 dag en het is super vers. Nu we dat weten ziet het vlees er opeens een stuk beter uit. Ook begrijpen we nu nog beter hoe belangrijk het is om vroeg naar de markt te gaan. Voor vis geldt hetzelfde, dit ligt gelukkig wel op ijs en is ook super vers.

Na de markt rijden we naar de Coconut River. Een mooi riviertje die ons een beetje doet denken aan de Mekong delta. We stappen per 2 in een coconut boat. De typische ronde bootjes die hier worden gebruikt. Dit is een hele drukke touristische trekpleister dus we waren niet van plan dit te doen. Het zit echter in deze tour en we zijn er gelukkig zo vroeg dat het nog redelijk rustig is op het water. Het was best leuk.

We stappen af bij de mooie overdekte kookschool, direct aan de rivier. Ze laten ons eerst zien hoe vroeger (100-200 jaar geleden) rijst werd gemalen en verwerkt tot rijstmelk en daarna tot rijstnoedels en rijstpapier. Met de rijstmelk maken we zelf een vers rijstpapier om te dippen in sojasaus en op te eten.

Daarna begint het koken. Iedereen heeft een eigen stationnetje met een kookstel en alle ingrediënten. De gids doet het in een rap tempo voor en daarna mogen we het zelf doen. Als eerst zetten we de runderboullion op. Water met botten en aromaten zoals gember, ui, steranijs en kaneel. Tot nu toe nog niets nieuws.

Daarna laat de gids zien hoe we verse spring rolls en een hele lekkere dipsaus maken. Nadat we het hebben gemaakt mogen we het natuurlijk opeten.

De volgende is Ban Xeo, de krokante omelet (dachten we). Blijkbaar is Ban Xeo een pannenkoek van rijstbloem en komt de gele kleur van de kurkuma. 'Ban' betekent 'cake' en 'Xeo (seo)' slaat op het geluid wat het beslag maakt als het in de hete olie komt: 'ssssssizzle'. Ban Xeo is een van onze favoriete dingen om te eten in Vietnam en we kenden het nog helemaal niet voordat we hierheen gingen. Dit zal ook het eerste zijn wat we voor iedereen gaan maken zodra we thuis zijn.

We leren een koude noedelsalade te maken met rundvlees en een boullion dressing. Erg lekker. Als laatste maken we Pho met de bouillon die we aan het begin hadden opgezet. Brent heeft nieuwe inspiratie opgedaan en wat ideeën om z'n eigen versie nog beter te maken.

We worden teruggebracht naar het hostel en gaan daarna nog even naar het strand om af te koelen in de zee. In de avond gaan we de stad in voor Coa Lao. De chewy Hoi An noedels waar we inmiddels gek op zijn geworden.

We hebben de afgelopen dagen ook kunnen nadenken over de tweede helft van onze vakantie. We zijn erachter gekomen dat we nog erg veel tijd over hebben voor de plekken die we nog willen bezoeken tussen hier en Ho Chi Minh. We kunnen daarom dus rustig aan doen. We besluiten om in ieder geval nog twee dagen extra in Hoi An te blijven. Hier weten we zeker dat we ons kunnen vermaken met strand, zwembad, leuke stad en goed eten. Ons originele plan was om na Hoi An een nachttrein te pakken naar Mui Ne, bijna 800km en ruim 15 uur reizen naar het zuiden. We zijn erachter gekomen dat een vliegticket naar Da Lat (ongeveer even ver als Mui Ne) maar een beetje duurder is dan een treinkaartje. De keuze is daarom snel gemaakt, de 25ste vliegen we vroeg in de ochtend in een uurtje naar Da Lat.

De komende dagen hebben we nog geen tours of activiteiten gepland, dus een uitgebreide blog zal er ook niet zijn. Wij vermaken ons prima, Hoi An voelt als een mini strandvakantie tijdens onze reis.

Groetjes Brent en Roos

Gonny

Wat een gezellig en smakelijk verhaal weer. Vakantie, maar toch wel bezig met een eigen restaurantje, geloof ik.. Dank je wel! Nog veel plezier! Xxxx

Madelief

Heel goed!! Even lekker chillen❤️