letsgovietnam.reismee.nl

Dag 22: Da Lat

We nemen savonds in het hostel afscheid van Ny en haar man. We betalen 10 overnachtingen, scooterhuur en onze maatkleding allemaal in één keer, lekker makkelijk. Ny en haar man vertellen dat het voor hun ook heel leuk is geweest om ons de afgelopen 10 dagen als gast te hebben. De meeste gasten blijven hooguit 3 nachten en gaan dan weer verder. Je ziet elkaar toch meerdere keren per dag en ze hebben ons met vanalles geholpen. Ze hopen uiteraard dat we over een paar jaar nog eens terug komen en ze beloven ons dan uit eten te nemen en dat Ny haar man tegen die tijd beter Engels kan.

Om 5:30 worden we opgehaald door de taxi en Ny en haar man komen zelfs in hun pyjama nog even doei zeggen. Zo vroeg in de ochtend is het nog lekker koel buiten en overal zijn wielrenners en hardlopers die de warmte voor willen zijn.

Op het vliegveld checken we in en wachten tot we kunnen boarden. Tot onze verbazing is er een boekenwinkel met een redelijke selectie Engelstalige boeken op het vliegveld. Voor de volgende vakantie moeten we toch maar een E-reader overwegen. Backpacken met 5 boeken in de tas is een beetje zonde van de ruimte. De vlucht is prima en om half 11 zijn we alweer in Da Lat. We zijn allebei heel blij dat we onszelf een bus of treinreis van 15 uur hebben bespaard. In de taxi naar het hostel is het duidelijk dat we in een andere omgeving zijn. We rijden door de bergen en hebben mooi uitzicht over boerderijenwaar groenten, fruit en bloemen worden verbouwd. Ook rijden we door bossen met naaldbomen en overal is veek groen. Heel anders dan de eindeloze rijstvelden en platte landschappen van Hoi An en Da Nang.

We droppen onze tas bij het hostel en gaanopzoek naar lunch. Na de lunch kunnen we inchecken, regelen we dat onze was wordt gedaan en huren we een scooter. We hebben op elke plek de intentie om alles te voet te doen maar de afstanden zijn te groot en een taxi of Grab pakken is te duur.

We stappen meteen op de scooter richting de Datanla watervallen, een kwartiertje buiten de stad. Onderweg komen we overal kraampjes tegen waar aardbeien worden verkocht. Onderweg naar de waterval stoppen we bij Tuyen Lam lake en eten we aardbeien met een mooi uitzicht over het grote meer en de bossen die er omheen staan. Een paar minuten later komen we aan bij de watervallen. Er zijn twee verschillende rodelbanen die door het bos naar de watervallen leiden. Bijna iedereen maakt hier gebruik van, maar wij besluiten om geld te besparen en gewoon te wandelen. Na een half uurtje wandelen en traplopen door het bos komen we bij een opening met uitzicht op de waterval. Daarna wandelen we weer omhoog en rijden we terug. We stoppen kort bij het hostel en gaan daarna op zoek naar een van de specialiteiten van Da Lat: Banh Can. Het lijkt op een poffertje gemaakt van rijstbeslag gevuld met ei en/of vlees. Het restaurantje wat we kiezen is duidelijk dé plek waar locals komen om Banh Can te eten. Het is propvol en er is een snelle doorloop. Het lijkt erop dat het hier wordt gegeten als een soort fastfood of snelle hap. Wij gaan rustig zitten en voor de verandering is de bediening niet heel gastvrij of behulpzaam voor ons gevoel.We missen nu alweer de hospitaliteit en vriendelijkheid van Hoi An.

Het eten is gelukkig wel erg lekker. We krijgen allebei een kommetje met een zoete dipsaus met daarin gefrituurde uitjes, lente ui en pepertjes. Daarna krijgen we onze Bahn Can, die wordt in een kraampje iets verderop gebakken op grote poffertjesplaten. Op elk bord liggen 5 Banh Can met elk 2 helften. We kijken af bij de buren en zien dat het de bedoeling is om een halve Banh Can in je dipsaus te leggen en te gebruiken om al het lekkers uit de dipsaus te scheppen.

Daarna rijden we nog naar de avondmarkt en wandelen we even rond. We zijn waarschijnlijk een beetje vroeg want er is nog niet zo veel leven. We waren toch al moe dus we rijden weer terug naar de kamer. Roos zit helemaal in haar boek en leest hem voordat we gaan slapen nog snel uit. (Girl Forgotten van Karin Slaughter). Brent is inmiddels ook alweer klaar met het boek wat hij vanochtend op het vliegveld heeft gekocht.

Groetjes uit Da Lat!

Gonny

Het einde nadert....... Ik verheug me op die heerlijke gerechten die komen! ?Dag liefjes! Tot gauw! Xxxx

Els

Ben benieuwd hoe jullie maatkleding is geworden