letsgovietnam.reismee.nl

Dag 23: Da Lat dagtour

Vandaag staan we vroeg op en zoeken we naar een snel ontbijtje. Om 8:30 worden we opgehaald voor een groepstour naar de twee grootste watervallen van Da Lat. Deze zijn ongeveer 30km buiten de stad en op de scooter niet in één dag te bezoeken. Het duurt niet lang voordat Brent de bijnaam "Dutch Hollywood" krijgt, weer iemand die vindt dat hij op een acteur lijkt. De eerste stop is een koffiebrander die zogenaamde Weasel Coffee en Elephant Coffee maakt. In betonnen hokken zitten tientallen wezels. Op het terrein zijn ook struisvogels, gibbons en olifanten. De gids vertelt dat de dieren een paar jaar gehouden worden tot ze sterker zijn en daarna weer terug worden gezet in de natuur. We hebben nogal onze twijfels bij dat verhaal maar dat zetten we maar uit ons hoofd. We komen voor de koffie. Net als bij de bekende Kopi Luwak worden de dieren rijpe koffiebesjes gevoerd. De vrucht verteren ze en de rauwe koffieboon verandert onder invloed van enzymen die in de maag aanwezig zijn. Dit poepen ze uit waarna de bonen worden gefermenteerd, gedroogd en geroosterd (standaard procedure). Uiteraard mogen we hier Weasel of Elephant Coffee proberen. De bonen ruiken erg sterk en lekker. De koffie heeft iets aparts, niet vies, maar ook zeker niet lekkerder dan normale koffie. We moeten lachen om het britse meisje die de koffie volgiet met water, suiker én gecondenseerde melk. Daarna zegt ze dat ze het niet zo bijzonder vindt... duh. Het is nogal een toeristische attractie die een beetje achterloopt op het gebied van diervriendelijkheid. Zo is er nog de mogelijkheid om op de olifanten te zitten of op een half kale struisvogel te rijden. Gelukkig doet niemand van de groep hier aan mee.

Daarna rijden we door en stoppen we bij een bijenhouder. Hier leren we over de producten die bijen produceren: bijpollen, honing en royal jelly. Hier krijgen we een goede Engelse uitleg door een enthousiaste jongen en kunnen we proeven en foto's maken. Veel leuker dan in de Mekong delta.

De volgende stop is de Pongour watervallen. De grootste van de centrale hooglanden van Vietnam. Het is droogseizoen en de waterval stroomt dus niet heel hard. Dat maakt het echter wel mogelijk om over een grote steenvlakte te wandelen met mooi uitzicht op de waterval. In het regenseizoen staat dit gedeelte onder water. Het is een hele mooie waterval en helemaal bovenop in de verte zien we zelfs de eerste wildlife van onze vakantie, een famillie aapjes. We wandelen nog even rond en maken mooie foto's, daarna is het gelukkig tijd voor lunch. De groep bestaat uit een man of 20 en is een mix van Vietnamezen en toeristen. We krijgen een gedeelde lunch met verschillende lokale gerechten, te veel om op te noemen. Aan onze tafel zitten twee mannen uit Singapore, een Franse jongen, twee Britten en twee Zwitsers. Een gedeelde maaltijd met vreemden is voor iedereen even wennen maar na een tijdje is het best gezellig en deelt iedereen zijn reisverhalen. Het Britse stel doet in 15 dagen Vietnam van zuid naar Noord. Een belachelijk tempo als je bedenkt dat wij ruim 30 dagen doen over de helft van Vietnam.

Na de lunch gaan we naar een tempel met pagode. Zeker niet de mooiste die we tot nu toe gezien hebben. Daarna rijden we een klein stukje naar de Elephant waterfalls. Een hoge waterval met een lange val. Onderaan de waterval liggen gigantische stukken rots die ooit van de wand zijn gevallen. Het is erg mooi en het kleine paadje naar beneden brengt ons steeds op mooiere plekken om goede foto's te maken.

De volgende stop is een krekelboerderij. Het is niet heel mooi en nogal rommelig. Zelfs Roos zet haar walging aan de kant en eet een gefrituurde krekel!! Na het werk bier drinken en krekels eten is blijkbaar een populaire bezigheid onder Vietnamese mannen.

De laatste stop is een gigantische 'coffee garden' op de zijkant van een berg. Het hele complex heeft zeker 1000 of meer zitplaatsen, een bloementuin en eindeloos veel looppaadjes en plekjes die je kan ontdekken. Het is een echt Instagram Paradijs. Helaas begon het te regenen dus konden we niet alles zien.

We worden teruggebracht naar het hostel waar we even opfrissen en dan op pad gaan naar het avondeten. We eten vanavond 'hot pot'. Op tafel krijgen we een pan met twee verschillende soorten boullion. Er is een rauw buffet met 15 verschillende soorten groenten en een plaats waar je garnering zoals sojasaus, pepertjes, gebakken uitjes en noedels kan pakken. Apart bestellen we nog een mix van verschillende soorten vlees en champignons. De bedoeling is om alles te garen in de bouillon, een beetje zoals fondue. Vijf jaar geleden hebben we dit in Thailand ook geprobeerd maar toen snapten we er niks van. Gelukkig wisten we deze keer wel hoe het moest en wat we lekker vinden. In het restaurant zijn geen andere toeristen dus we werden weer eens met gigantische ogen aangekeken. Mensen draaide zich letterlijk om om ons even een paar minuten goed te bekijken. Gelukkig zijn we dit inmiddels gewend.

In de avond gaan we naar de Maze bar. Een unieke en populaire bar die is ontworpen als een doolhof. Het pand bestaat uit 5 of 6 verdiepingen en heeft talloze gangen en kamers. Allemaal met een bijzonder ontwerp waardoor het voelt alsof je door een sprookje loopt. Elke hoek die we omgaan en trap die we beklimmen brengt ons weer op een andere plek. Steeds als we denken dat we bijna bij het dakterras zijn dan is er nog een verdieping. Helemaal op het dak is zelfs nog een sprookjesachtige tuin met meerdere verdiepingen. Het is onmogelijk om het eer aan te doen met uitleg en foto's. We begrijpen dat elke avond rond 10 uur een bus met toeristen wordt gedropt voor de maze bar. Om 12 uur sluit de bar en worden de dronken toeristen met een minivan naar een willekeurig backpacker hostel gebracht voor de afterparty. Wij besluiten om terug te gaan naar het hostel, waar we nog tot laat in de avond met een groep mensen van het hostel kletsen. Altijd grappig om te horen dat iedereen een totaal andere reis beleeft in hetzelfde land.

Morgen is alweer de laatste dag in Da Lat.

Groetjes Brent en Roos

Gonny

Dank je wel. Alweer! In ben benieuwd hoe jullie boek er uit gaat zien! Met zoveel tekst en al die foto's....enne....hoe die Vietnamese maaltijd gaat smaken! Daar ben ik ook nieuwsgierig naar. Moet lukken,toch?

Els

Ik wil ook naar de Maze bar ?